URSUS seria U part 2

Witam

Dzisiaj będę opisywał bardziej szczegółowo ciągniki z serii „U”.

Ciągniki te zbudowano w oparciu o konstrukcję półramową, w której blok silnika nie przenosił obciążeń nośnych całego pojazdu jedynie był zawieszony. Dzięki czemu silniki były stosunkowo lekkie. Sprzęgło „dwutarczowe”, suche ( składa się ze stalowej tarczy z przynitowanymi lub przyklejonymi okładzinami ciernymi, osadzonej wielowypustowo (przesuwnie) na wałku wejściowym skrzyni biegów, sprężyny (lub sprężyn) dociskających tarczę do koła zamachowego silnika, pierścienia dociskowego (przekazującego nacisk sprężyny na elementy współpracujące ciernie) i łożyska wysprzęglającego, czyli okresowo zwalniającego wzajemny docisk powierzchni ciernych) wyposażono w dwa stopnie. Drugi stopień wałka odbioru mocy można było „zasprzęglac” niezależnie od pierwszego stopnia.
Skrzynia biegów dysponowała 12 przełożeniami, w tym 9 do przodu i 3 do tyłu. Dzięki bliskiemu umieszczeniu obu osi względem siebie uzyskany został mały promień skrętu oraz „lekkość” w manewrowaniu ciągnikiem, mimo, że nie posiadał on wspomagania. To rozwiązanie sprzyjało niestety znoszeniu ciągnika na miękkim gruncie(jak już pisałem). Dlatego zastosowano pomysłowe rozwiązanie pod postacią otworów zlokalizowanych w ramie ciągnika. Dzięki nim można było przesuwać całą oś ku przodowi. 

Jak widać na zdjęciu ciągnik posiada ramę, na której zawieszony jest silnik.

Pompa hydrauliczna znajdowała się na zewnątrz przy silniku. Zaletą tego rozwiązania był bardzo łatwy dostęp i ewentualna wymiana tego podzespołu. Przykładowo ciągnik U-510 uzyskiwał siłę podnoszenia na końcach cięgieł w granicach 1100 kg. Co było wówczas wystarczającym wynikiem (porównywalnie do Zetora 4011 ,który miał stanowić konkurencję).

Wszystkie modele wyposażono w bezpieczną, szczelną i ogrzewana kabinę. Komfort kabiny jak na końcówkę lat sześćdziesiątych był na wysokim poziomie. Kabiny posiadały przednią i tylna elektryczną wycieraczkę ze spryskiwaczami, oświetlenie wewnętrzna regulację ustawienia i twardości fotela.

Ciekawostka : ciągnik posiadał układ zaczepowy umożliwiający sprzęganie przyczepy bez wychodzenia z kabiny.

Z całej przedprodukcyjnej serii 36 sztuk ciągników U310-710 przetrwało do dzisiejszego dnia.

Ciągniki znane mi w Polsce:
U-710  na Wydziale Nauk Technicznych Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego

U-510 w zbiorach przyzakładowego URSUS’a

U-510 i U-310 w indywidualnych gospodarstwach

 

Ten wpis został opublikowany w kategorii prototypy zm ursus i oznaczony tagami , , , , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

4 odpowiedzi na „URSUS seria U part 2

  1. ~Dj pisze:

    Witam, piszę z pytaniem czy skąd pan posiada informacje o Ursusie U-710 na Wydziale Nauk Technicznych Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego? Sam z chęcią przyjrzałbym mu się bliżej. Szkoda aby taka perełka została gdzieś zapomniana. Może udało by mi się zrobić mu kilka zdjęć.

  2. ~Modele zCl pisze:

    Z pomocą kilku forumowych kolegów udało mi się zbudować model Ursusa U-510 w skali 1:25.

    • darekursus330 pisze:

      można by prosić zdjęcia??
      zapraszam do wysłania na strone URSUS-moja pasja na facebboku
      pozdrawiam

Odpowiedz na „~DjAnuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>